ISO 9001 – Analiza efectuata de management

Ghid de implementare ISO 9001: Responsabilitatea managementului (5.0) – Analiza efectuata de management (5.6) – Generalitati (5.6.1)

Generalitati – Sinteza ideilor principale

ISO 9001

Managementul superior urmeaza sa analizeze sistemul de management al calitatii la “intervale prestabilite” pentru a verifica daca acesta este adecvat nevoilor organizatiei, daca indeplineste cerintele ISO 9001 si daca respecta in mod eficient exigentele consumatorilor si nevoile angajatilor. Note informative ale fiecarei analize trebuie sa fie pastrate sub forma de inregistrari. In cadrul acestor analize managementul trebuie sa evalueze potentialele imbunatatiri ale sistemului de management al calitatii si modificarile ca raspuns la nonconformitati cat si la noile rezultate obtinute.

ISO 9004

Se ofera orientari cu privire la extindera analizei pentru a evalua eficienta sistemului de management al calitatii si pentru a include analiza tuturor activitatilor din cadrul organizatiei. Principiile managementului calitatii ar trebui sa serveasca drept baza pentru “controlul sistematic”, avand drept rezultat final planificarea imbunatatirii parametrilor de performanta la nivelul intregii organizatii.

ISO 9000

In cadrul sectiunii 2.8.3, Analiza sistemului de management al calitatii, se prezinta care ar trebui sa fie rolul managementului superior in cadrul analizelor desfasurate.

Cerinte de documentare

• Este necesar ca analizele sa fie inregistrate.
• Este posibil ca managementul organizatiei sa doreasca sa desfasoare analize cu o frecventa mai mare pentru a aborda o serie de aspecte suplimentare si pentru a demonstra implicarea in imbunatatirea continua.

Intrebari utile pentru auditul intern

• Reprezentantul managementului de varf a supravegheat crearea, implementarea si mentinerea proceselor sistemului de management al calitatii, solicitate de standardul ISO 9001:2008?
• Managementul superior a raspuns corespunzator in urma acestor rapoarte?
• Reprezentantul managementului a implementat un sistem/program pentru a comunica cerintele consumatorilor intregii organizatii ?
• Managementul analizeaza la intervale planificate sistemul de management al calitatii pentru a asigura continuitatea, adecvarea, compatibilitatea si eficienta acestuia ?
• Analizele efectuate de management includ evaluari ale nevoii de modificare a sistemului de management al calitatii, al politicii si obiectivelor de calitate ale organizatiei ?
• Rezultatele analizelor efectuate de management sunt inregistrate si pastrate sub forma de inregistrari?

Rezumatul activitatilor de management legate de aspectele generale ale analizei

• Managementul superior trebuie sa selecteze unul din membrii sai pe baza abilitatilor de a indeplini obligatiile calitatii de reprezentant al managementului.
• Managementul superior trebuie sa lucreze cu reprezentantul managementului pentru a pune bazele unui program regulat de primire a rapoartelor din partea reprezentantului managementului, fiind ulterior angajat sa actioneze in urma concluziilor respectivelor rapoarte.
• Managementul de varf trebuie sa dezvolte un proces de analiza extinsa, cu privire la intrega organizatie.
• Analiza realizata de catre management ar trebui sa se constituie intr-o platforma pentru schimbul de noi idei in cadrul unor discutii deschise.
• Frecventa analizelor efectuate de management ar trebuie sa fie in concordanta cu nevoile organizatiei.
• Elementele de intrare ale analizelor efectuate de management ar trebui sa se materializeze in modificari ale proceselor care vor duce la cresterea eficientei si eficacitatii sistemului de management al calitatii.

Rezumatul actiunilor legate de aspectele generale ale analizei efectuate de management

Managementul superior al unei organizatii trebuie sa:

1. Planifice analize regulate ale sistemului de management al calitatii
2. Introduca pe agenda respectivelor analize urmatoarele subiecte:
a. Analiza politicii din domeniul calitatii
b. Gradul de adecvare, potrivire si eficienta al sistemului de management al calitatii
c. Analiza obiectivelor calitatii
d. Imbunatatiri ale sistemului de management al calitatii
3. Tina in mod corespunzator inregistrari ale acestor analize cat si a actiunilor luate in urma lor.

Comments are closed.